Plan pracy SU
Jednym z zadań nauczycieli w ich pracy wychowawczej jest uczenie dzieci szacunku dla dobra wspólnego i przygotowanie do życia w społeczności lokalnej i w państwie. Właściwą formą realizacji tego działania w procesie wychowania i uspołeczniania jest działalność Samorządu Uczniowskiego.
W szkole podstawowej dzieci po raz pierwszy spotykają się z pojęciem samorządności, czyli z możliwością współdziałania, współtworzenia „rodziny” szkolnej i współpracowania z nauczycielami. Dlatego też na tym etapie kształcenia uczniowie zostają wdrożeni do samodzielności, zapoznani z możliwościami tworzenia, współpracy, dialogu, z umiejętnością dążenia do dobra wspólnego oraz z uświadamianiem sobie ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych.
Aby sprostać tym zadaniom powinni próbować współuczestniczyć w działalności szkoły, sami też proponować i realizować różnorakie zadania.
Temu ma służyć zaproponowany plan pracy Samorządu Uczniowskiego.
Założenia
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego został przygotowany na podstawie harmonogramu imprez szkolnych, realizowanych w placówce oraz wniosków i spostrzeżeń dzieci i młodzieży, a zwłaszcza członków szkolnego Samorządu Uczniowskiego.
Plan przedstawia ogólny roczny zamysł działalności Samorządu Uczniowskiego wraz z propozycjami realizacji poszczególnych celów, działań, imprez. Zadania mogą być realizowane przez klasy, grupy, samorząd klasowy i szkolny.
Cele działania Samorządu Uczniowskiego w szkole
Nadrzędnym celem Samorządu Uczniowskiego jest integracja środowiska szkolnego: uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Biorąc pod uwagę fakt, iż uczniowie szkoły podstawowej dopiero uczą się współdecydowania o własnych sprawach, idea samorządności będzie wprowadzana poprzez:
uczestnictwo w tradycyjnych imprezach szkolnych,
organizację konkursów, imprez pod kierunkiem opiekunów samorządu uczniowskiego lub innych nauczycieli,
analizowanie przez uczniów podjętych działań.
Podstawowe cele działania SU w szkole to:
znajomość przez dzieci ich praw i obowiązków,
kształtowanie odpowiedzialności za podejmowane działania,
reprezentowanie interesów ucznia na prośbę i w razie potrzeby,
zachęcanie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy,
prezentowanie dobrego imienia szkoły,
podtrzymywanie tradycji,
współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
dbałość o przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania na terenie szkoły i poza nią,
dbałość o utrzymywanie czystości w klasach,
organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.