Działalność Koła Naukowego „LUNA” w Zespole Oświatowym w Mordach

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
14 lutego 2022

       Uczniowie kl. 8a Zespołu Oświatowego  w Mordach w październiku 2021r przystąpili do konkursu oświatowego o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego VI edycji programu „Być jak Ignacy”. Tajemnicze zniknięcie Ignacego, organizowane przez K&Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Celem tego konkursu jest m.in. kształtowanie postaw patriotycznych, popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej, popularyzacja wiedzy na temat polskich naukowców – ich wynalazków, odkryć, dokonań.

       Przygodę rozpoczęliśmy od podróży badawczej na biegun południowy. Poznaliśmy terminy związane z żeglugą, oraz wielkie dokonania podróżników takich jak: Bartolomeo Diaz, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan i Krzysztof Kolumb. Kolejną wielką postacią był Henryk Arctowski. Brał udział w Belgijskiej Wyprawie Antarktycznej na statku Belgica trwającej o sierpnia 1897 roku do listopada 1899roku. Jego praca miała na celu zbadanie Antarktydy, gdzie pełnił funkcje oceanografa, geologa i prowadził obserwacje meteorologiczne. Stacja badawcza zlokalizowana w archipelagu Szetlandów Południowych w roku 1978 otrzymała nazwę Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego. Mieliśmy możliwość poznania  jak wygląda dzień pracy polarnika. Naszym zadaniem było stworzenie kompasu, zał. nr 1 i 2.

       Innym rodzajem podróży jest lotnictwo. Dzięki podróżom w czasie byliśmy na różnych kontynentach. Za pomocą mapy obliczaliśmy w jakiej strefie czasowej leży dany kraj. Stworzony przez nas kompas posłużył do określenia północy zgodnie z właściwościami magnetycznymi bieguna. Poznaliśmy również działanie systemu GPS i w jakich urządzeniach jest wykorzystywany.  Jednak historia pokazała nam, że początki lotnictwa były trudne. Pierwszy projekt skrzydłowca w roku 1352 stworzył Leonardo da Vinci. Po długiej przerwie, w roku 1783 odbył się pierwszy udokumentowany lot balonem z załogą braci Montgolfier. Po kolejnych latach oczekiwań zbudowano sterowce z silnikiem parowym o długości przelotu 24km. Tego czynu dokonał Henri Giffard w roku 1852. Kolejnym przełomem był lot szybowcem braci Wilbur i Orville Wright w roku 1903. I wojna światowa bardzo mocno wpłynęła na rozwój przemysłu lotniczego. Włosi jako pierwsi wykorzystali samoloty w celach wojennych. Jednak regularne transporty pasażerskie zaczęły się w USA w roku 1914. Przeznaczenie samolotów zmieniło się po zakończonej wojnie. Wówczas wykorzystywano je do robienia zdjęć, badań geograficznych, rozpylania nawozów nad polem oraz w celach atrakcyjnych. Na uwagę zasługuje pierwszy helikopter Sikorsky R-4 zbudowany w latach 30 XX wieku. Kolejne wielkie dokonania były za pomocą użycia silnika odrzutowego, gdzie w roku 1947 przekroczono barierę dźwięku. Samolot Bell X-1 uzyskał prędkość 1126km/h. W kolejnych latach postęp w przemyśle lotniczym bardzo szybko się rozwijał. Wprowadzono pierwsze regularne połączenia lotnicze dzięki samolotom Tupolev Tu-104, Boeing 707, a w roku 1969 Concorde. Jednak na dużą uwagę zasługuje polski konstruktor lotniczy – Adam Ostaszewski. Zbudował model samolotu odrzutowego, helikopter i model sterowca. Kończąc przygodę z podniebnymi lotami zbudowaliśmy nasz  własny samolot, zał. nr 3, 4, 5, 6.  

       W kolejnym trzecim etapie poznaliśmy budowę i funkcję mózgu, zmysły, sposoby uczenia się i czym są iluzje optyczne. Przyjrzeliśmy się jak pracuje mózg. Nasz mózg zawsze wybiera pierwszą informację jaką usłyszy, ponieważ uznaje ją za najważniejszą. Doszliśmy do wniosku, że dla człowieka najważniejszy jest zmysł wzroku, ponieważ za ich pośrednictwem odbieramy ponad 80% docierających do nas informacji. W ten sposób dowiadujemy się jak wygląda świat wokół nas. Zmysł smaku i węchu odgrywa też bardzo ważną rolę, ponieważ dzięki temu czujemy smak i zapach. W przeciwnym razie jedzenie nie sprawiałoby nam przyjemności. Jedlibyśmy nawet zepsute pokarmy. W trakcie tej zabawy stworzyliśmy naszą mapę myśli, zał. nr 7.

       Czwarty etap nosił nazwę ”Nieodkryta przyroda”. Poznaliśmy nowe gatunki zwierząt oraz ich środowisko. Naszym zadaniem było wymyślenie najdziwniejszego zwierzęcia morskiego żyjącego na dnie oceanu wraz z opisem: czym się odżywia, w jaki sposób poluje, jaki ma kształt i kolor. Zaciekawiła nas informacja w jaki sposób zwierzęta dostosowują się do otoczenia broniąc się przed drapieżnikami, a także okazało się, że słoń wcale nie jest najsilniejszym zwierzęciem na świcie. Natomiast meduza „Osa morska” zaliczana jest do najgroźniejszych zwierząt. Na chwilę zostaliśmy tez ornitologami. W drodze do szkoły i powrocie do domu dzieci obserwowały towarzyszące im ptaki. Zdjęcia tym ptakom oraz otaczającej przyrodzie zostały zrobione i posłużyły jako załączniki  nr 8,9,10,11.

       Nasza zabawa i odkrywanie świata wokół nas nie zostało jeszcze ukończone. Mamy jeszcze wiele pracy przed sobą. Cieszymy się jednak, że mamy możliwość wziąć udział w programie „Być jak Ignacy”. Dzięki temu podróżowaliśmy po świecie, przemieszczaliśmy się między strefami czasu, poznaliśmy historię żeglugi i lotnictwa, jak zbudowany jest nasz mózg i wreszcie to co nas otacza – piękna przyroda i to co w niej żyje. 

Renata Kowalczyk

Galeria

  • Powiększ zdjęcie załącznik nr1

    załącznik nr1

  • Powiększ zdjęcie Załącznik nr 2

    Załącznik nr 2

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 3

    Załacznik nr 3

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 4

    Załacznik nr 4

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 5

    Załacznik nr 5

  • Powiększ zdjęcie Załącznik nr 6

    Załącznik nr 6

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 7

    Załacznik nr 7

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 8

    Załacznik nr 8

  • Powiększ zdjęcie Załącznik nr 9

    Załącznik nr 9

  • Powiększ zdjęcie Załącznik nr 10

    Załącznik nr 10

  • Powiększ zdjęcie Załacznik nr 1

    Załacznik nr 1